אַתָּה בְחַרְתָּנוּ

מִכָּל הָעַמִּים, אָהַבְתָּ אוֹתָנוּ וְרָצִיתָ בָּנוּ, וְרוֹמַמְתָּנוּ מִכָּל הַלְּשׁוֹנוֹת, וְקִדַּשְׁתָּנוּ בְּמִצְווֹתֶיךָ וְקֵרַבְתָּנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ וְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ עָלֵינוּ קָרָאתָ

(מתוך תפילות החגים)

תודה לך השם

מילות הניגון הן המילים הפותחות את ברכת קדושת היום בתפילות החגים והימים הנוראים. בפסקה זו אנו מביעים את אושרנו ותודתנו להשם על שבחר בנו מכל העמים ועל זכותנו וחובתנו לקיים את המצוות ולעבוד את השם.

'הניגון של הרבי'

את הניגון "אתה בחרתנו" הרבי לימד בשעת לפנות בוקר בשמחת תורה בשנת תשכ"א (1960). "הניגון מורכב למעשה משתי מנגינות שונות", הסביר הרבי. "המנגינה הראשונה שקטה ומונוטונית, והמנגינה השנייה קצבית וחזרתית. הראשונה היא ניגון של צדיקים, והשנייה היא ניגונם של בעלי התשובה, אלה שלא מוותרים ומנסים שוב ושוב לתקן ולהתקדם".

הרבי חיבב מאד את הניגון. במסורת החסידית, ניגון של הרבי הוא הרבה יותר מיצירה מוזיקלית מרגשת. לשיר ניגון של הרבי זו עוד דרך להתחבר לדמותו ואישיותו, לשאוב ממנו השראה ולקבל כוחות לבצע את המוטל עלינו. ומכל הניגונים, הרבי בחר ב"אתה בחרתנו" בתור הניגון 'שלו'. כששרו את שיריהם של אדמו"רי חב"ד, הרבי ביקש שישירו את "אתה בחרתנו" כניגון שלו, ופעמים רבות הרבי קם מכיסאו ורקד כשכל הקהל שר את הניגון.

הרבי מלמד

לקום על הרגליים

יש כאלה שהכול הולך להם חלק. הם הצדיקים, שהלוואי היינו כולנו כמוהם. הם לא צריכים להתמודד עם פיתויים, הסחות דעת וכישלונות רוחניים.

אבל רובנו נופלים פה ושם, מי יותר ומי פחות. החוכמה היא לקום על הרגליים ולהמשיך. לתקן את מה שצריך לתקן, ולהתחזק אפילו יותר. אם משהו קשה לנו, נתאמץ הרבה יותר בשביל להצליח בו. אם נפלנו ונכשלנו, לא ניכנע לחולשות שלנו אלא ניאבק כדי להשתנות.

הבשורה הטובה היא שגם התוצאה יכולה להיות טובה הרבה יותר. מי שלא לוקח שום דבר כמובן מאליו, מי שמתאמץ ומצליח לנצח את עצמו, יגיע להישגים שהוא אפילו לא חלם עליהם.

הניגון "אתה בחרתנו" מזכיר לנו את עובדת החיים הזו. זה מעורר אושר ושמחה עצומים, אך גם מזכיר את חובתנו להיות ראויים לכך, להיות שליחיו של הקדוש ברוך הוא להאיר את העולם ולהתחיל בתיקון העצמי.

על התווים

הניגון מורכב משני בתים. לכל בית יש מנגינה משלו, אך שתי המנגינות קשורות זו לזו בקשר הדוק. המנגינה של הבית הראשון איטית ומהורהרת יותר, בעוד שהמנגינה של הבית השני קצבית ושמחה יותר וגם חזרתית. השינוי בקצב תורם ליצירת תחושה של עניין ועומק רגשי.

הניגון מסתיים בחזרה על השורה האחרונה שוב ושוב.

המלודיה של הניגון פשוטה וקל לזכור אותה. היא משתמשת במרווחים קטנים, מה שמקנה לה תחושה של חמימות וקרבה. המלודיה עולה ויורדת לאורך הניגון, ויוצרת תחושה של דינמיות ותנועה.

שילוב כל אלה יחד וההתאמה של הלחן למילים, מקנים לניגון יכולת לעורר רגשות של שמחה, תודה ואמונה.

"המנגינה הראשונה מושרת במתינות ובפעם אחת. לא כן המנגינה השנייה, שהיא מושרת בהתפרצות ובהסתערות וחוזרים על כל קטע פעמיים" ספר הניגונים 

תודה לך השם

מילות הניגון הן המילים הפותחות את ברכת קדושת היום בתפילות החגים והימים הנוראים. בפסקה זו אנו מביעים את אושרנו ותודתנו להשם על שבחר בנו מכל העמים ועל זכותנו וחובתנו לקיים את המצוות ולעבוד את השם.

'הניגון של הרבי'

את הניגון "אתה בחרתנו" הרבי לימד בשעת לפנות בוקר בשמחת תורה בשנת תשכ"א (1960). "הניגון מורכב למעשה משתי מנגינות שונות", הסביר הרבי. "המנגינה הראשונה שקטה ומונוטונית, והמנגינה השנייה קצבית וחזרתית. הראשונה היא ניגון של צדיקים, והשנייה היא ניגונם של בעלי התשובה, אלה שלא מוותרים ומנסים שוב ושוב לתקן ולהתקדם".

הרבי חיבב מאד את הניגון. במסורת החסידית, ניגון של הרבי הוא הרבה יותר מיצירה מוזיקלית מרגשת. לשיר ניגון של הרבי זו עוד דרך להתחבר לדמותו ואישיותו, לשאוב ממנו השראה ולקבל כוחות לבצע את המוטל עלינו. ומכל הניגונים, הרבי בחר ב"אתה בחרתנו" בתור הניגון 'שלו'. כששרו את שיריהם של אדמו"רי חב"ד, הרבי ביקש שישירו את "אתה בחרתנו" כניגון שלו, ופעמים רבות הרבי קם מכיסאו ורקד כשכל הקהל שר את הניגון.

הרבי מלמד

לקום על הרגליים

יש כאלה שהכול הולך להם חלק. הם הצדיקים, שהלוואי היינו כולנו כמוהם. הם לא צריכים להתמודד עם פיתויים, הסחות דעת וכישלונות רוחניים.

אבל רובנו נופלים פה ושם, מי יותר ומי פחות. החוכמה היא לקום על הרגליים ולהמשיך. לתקן את מה שצריך לתקן, ולהתחזק אפילו יותר. אם משהו קשה לנו, נתאמץ הרבה יותר בשביל להצליח בו. אם נפלנו ונכשלנו, לא ניכנע לחולשות שלנו אלא ניאבק כדי להשתנות.

הבשורה הטובה היא שגם התוצאה יכולה להיות טובה הרבה יותר. מי שלא לוקח שום דבר כמובן מאליו, מי שמתאמץ ומצליח לנצח את עצמו, יגיע להישגים שהוא אפילו לא חלם עליהם.

הניגון "אתה בחרתנו" מזכיר לנו את עובדת החיים הזו. זה מעורר אושר ושמחה עצומים, אך גם מזכיר את חובתנו להיות ראויים לכך, להיות שליחיו של הקדוש ברוך הוא להאיר את העולם ולהתחיל בתיקון העצמי.

על התווים

הניגון מורכב משני בתים. לכל בית יש מנגינה משלו, אך שתי המנגינות קשורות זו לזו בקשר הדוק. המנגינה של הבית הראשון איטית ומהורהרת יותר, בעוד שהמנגינה של הבית השני קצבית ושמחה יותר וגם חזרתית. השינוי בקצב תורם ליצירת תחושה של עניין ועומק רגשי.

הניגון מסתיים בחזרה על השורה האחרונה שוב ושוב.

המלודיה של הניגון פשוטה וקל לזכור אותה. היא משתמשת במרווחים קטנים, מה שמקנה לה תחושה של חמימות וקרבה. המלודיה עולה ויורדת לאורך הניגון, ויוצרת תחושה של דינמיות ותנועה.

שילוב כל אלה יחד וההתאמה של הלחן למילים, מקנים לניגון יכולת לעורר רגשות של שמחה, תודה ואמונה.

מאות בתי חב"ד ברחבי הארץ מקיימים פעילות קבועה של תורה, תפילה וחסד. בעת החירום הזו, שליחי חב"ד מתגברים עוד יותר את היקף הפעילות. בתרומה כספית שלכם, נוכל להגדיל ולהרחיב את הפעילות, וביחד לעשות הרבה יותר טוב.

כאן תוכלו להקדיש שיעור תורה, תפילה או פעילות חסד – לזכות חיילי צה"ל, לרפואת הפצועים, לשלום החטופים, לעילוי נשמת הנופלים ולניצחון עם ישראל.

התרומה מוכרת לצרכי מס (סעיף 46)

דילוג לתוכן