שֵם העצם, שֵם התואר

אם חשבתם שלמצוא את בן או בת הזוג ולהסכים על התפריט במזנון החתונה היו ההתלבטויות הקשות ביותר של מסלול הפיכתכם להורים, ברוכים הבאים להחלטה הקשה מכולן: להעניק לרך הנולד את שמו. בעזרת השם, כמובן

 

"ואיך קראתם לו?"

מכלול שלם של שיקולים עומדים לנגד ההורים המבקשים להעניק לילדיהם את שמם: המשמעות הגלומה בשם, האזכורים הקודמים בהיסטוריה לטוב או לרע (כמו למשל,  שמות תנ"כיים), הפופולריות והרייטינג של השם בתקופה האחרונה, כיצד יישמע השם לאוזניים נוכריות ("זוהי קריאה אחרונה לטיסה מניו יורק ללונדון למיסטר צ'איים יזרעאלי"), האופציה שהחברים העתידיים מכיתה ד' 2 יצמידו חרוז מקניט לשמו של הקטנצ'יק (מי אמר עוזי־תפוזי או בתיה־אמבטיה ולא קיבל?) ויש אפילו מחקר שמדרג שמות פוטנציאליים לפי נוחות כתיבתם והמרחק בין האותיות במקלדת הווירטואלית של הודעות הוואטסאפ…

אבל שֵם, הוא הרבה מעבר לכך. הוא מעין סוג של תעודת הזהות של מי ומה אנחנו, הרבה לפני גיל 16 והתעודה הכחולה. ובדור שבו כמעט כל יום אנחנו עסוקים בקטלוג, הקלדת מילות חיפוש ויצירת תגים, השם שנעניק ליצור הזעיר שהבאנו לעולם הוא התווית שתסמל את רכיבי המוצר. אותו.

חז"ל אומרים על הפסוק "ואלה שמות בני ישראל" (שמות א, א) כי אחת הסיבות בזכותה נגאלו אבותינו ממצרים, הייתה הזכות שלא שינו את שמם. לאורך אלפי שנים, שם עברי מעיד יותר מאלף עדים או תעודות על מהותו של נושא השם. על יהדותו ועל השתייכותו לעם ישראל. אפילו במקומות ובדורות בהם החליטו ההורים להעניק לילדיהם שם מקומי בתור כינוי חיבה, עדיין הם הקפידו כי שמו הרשמי והמהותי יהיה שם עברי. סֶם היה שמואל, ג'ק היה יעקב, ורייצ'ל היא עדיין רחל.

חשוב גם לזכור כי במתן שם לועזי לילד, אנחנו מפספסים את יופייה של העברית ואת המשמעויות הרבות הטמונות בה. כי עם כל הכבוד לקים, שון, סטפני, קלואי וזואי, אין שום ערך מוסף בשמם ברגע שהוא ניתן בשפה שאיננה שפת המקור שלהם.

ובכל זאת, גם שמות עבריים יש במאות רבות. הבחירה מבין כולם עדיין קשה ומתסכלת. אז איך מצליחים לכוון לשמו של התינוק?

ישנם פרמטרים שונים שראוי לתת עליהם את הדעת:

הראשון, הוא היכולת להנציח קרוב משפחה אהוב שהלך לבית עולמו, סבא או סבתא למשל. דומה כי אין מעשה סימבולי יותר לגַלְגַל החיים מאשר היכולת "להחיות" מחדש באמצעות הענקת השם את זכרו ואת מורשתו של הנפטר. מלבד הכבוד הגדול שטמון במעשה כלפי הנפטר עצמו, הרי ברוב המקרים יש כאן גם כיבוד הורים עצום כלפי ילדיו של אותו נפטר- ההורים שלנו. וחוץ מזה, רק תחשבו על המעטפה הראשונה שתגיע לביתכם עבור התינוק (סביר להניח שמביטוח לאומי או מהבנק…) עם שמו של סבא מתנוסס עליה  J.

הנתון השני שכדאי מאוד להתחשב בו בעת נתינת שם, הוא הנצחת שמם של אנשים טובים וישרי דרך. החל מהאבות הקדושים: אברהם יצחק ויעקב, המשך באימהות –שרה, רבקה, רחל ולאה, דרך מנהיגים טובים וישרים שידענו בעבר – משה, שמואל, דוד, בועז, רות, אסתר וכדומה, וכלה באנשים מהדור שלנו שהותירו אחריהם מורשת של טוב וחסד. בעת הענקת שמם לתינוק שלנו, אנחנו מצפים בעצם לשני דברים: האחד, שמשהו מ"כוחותיו" החיוביים של אותו אדם ידבק בתינוק, והשני, שכבר מילדות, ילדנו יגדל לאורה של אותה דמות ויתחנך בצורה תואמת לדרכיה. במקביל, כמובן שחשוב מאוד להימנע מהענקת שם של אדם שנהג בדרכים מקולקלות או נלוזות.

דבר נוסף שחשוב לדעת, הוא כי לרגע קטן, לשבריר של שנייה, אנחנו הופכים להיות לנביאים. הרגע הזה הוא בעת הענקת השם. בתורת הקבלה מוסבר כי באותה שעה, אלוקים מעניק לנו יכולת התנבאות כדי שנצליח לקלוע למטרה עם השם המתאים ביותר לילד. לא בטוח שנרגיש בזמן אמת את הנבואה, אבל ניתן לתאר אותה כמעין השראה שפתאום נוחתת עליך ומנחה אותך לשם מסוים. "פשוט הסתכלתי עליו וידעתי שזה השם שמתאים לו" מעידים לא מעט הורים, ובעצם מתארים את רגע ההשראה האלוקית שנחתה עליהם. בכל מקרה, אם עדיין הַסָפֵק מקונן בכם, כדאי להתייעץ עם רב ולקבל את חוות דעתו.

כמה נקודות אחרונות:

שום דבר לא חשוב מספיק כדי להעיב על שמחת לידת ילדכם. בטח שלא ויכוח או מריבה מיותרת לחלוטין על השם שייבחר, בין האב הטרי והנפעם לבין האם החדשה והנרגשת.

מאוד יכול להיות שאבא ירצה בשם א' ואימא בשם ב'. גם לא מופרך לחלוטין שאבא ירצה להנציח את סבו זכרונו לברכה, ואימא את סבתה, עליה השלום. אז מה עושים? נכון שלידת תאומים הייתה יכולה לפתור את העניין, ועם שלישייה עוד היינו מוצאים את עצמנו מחפשים הצעות נוספות, אבל אפשר להגיע להסכמה גם עם ילד בודד: למשל, להחליט כי את השם הפעם יעניק אחד ההורים, ואת השם לילד הבא אחריו, יעניק ההורה השני. אפשר גם ליצור שילוב ולהעניק לילד את שני השמות הרצויים, ואפשר פשוט להחליט בהסכמה מלאה על השם שייבחר.

בעדות ספרד יש שנוהגים לקרוא לרך הנולד על שם קרוב משפחה שעודנו בחיים, מתוך כבוד אליו. בעדות האשכנזים לעומת זאת, נמנעים מכך.

אם מבקשים לקרוא לילד על שם אדם שהלך לעולמו בגיל צעיר, כמו חייל שנפל בקרב, הי"ד, רצוי להוסיף לו שם נוסף.

אפשר ונהוג "להתחשב" בלוח השנה היהודי בנתינת השם. הורים רבים נוהגים לתת לילדיהם הנולדים בפורים את השמות מרדכי ואסתר, למי שנולד בחודש אב את השם מנחם, ולתינוק שיצא לאוויר העולם בחג הפסח, יש בכלל אפשרויות מגוונות למדי: ניסן, עומר, אביב ומשה.

ולסיכום, כמו שכתבה המשוררת זלדה: "לכל איש יש שם. שנתן לו אלוקים, ונתנו לו אביו ואימו". את שאר השמות, כבר יעניקו לו חבריו ומעשיו.

 

שתפו:

מאמרים נוספים

פדיון הבן

וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ תִּפְדֶּה (שמות יג,יג) "פדיון הבן" הוא טקס יחיד במינו הנערך לעתים נדירות יחסית. זו מצווה המתקיימת בתינוק זכר בכור לאמו, ששני הוריו "ישראלים", כלומר אינם כוהנים או לוויים. זהו טקס חגיגי, ומקובל להזמין אליו קרובי משפחה וידידים, למרות שניתן להסתפק גם בהשתתפותם של הבכור, הכוהן והאב

המשיכי לקרוא »

מִצְוָוה VIP

"מזל טוב, יש לכם בן!" אם גם אתם שמעתם את המשפט הזה מתישהו במהלך ההיריון או הלידה, החלק הבא רלוונטי עבורכם במיוחד. כי ביהדות, למין היילוד יש עוד משמעות חשובה במיוחד, מלבד כמובן מההחלטה האם לצבוע את החדר בוורוד או בכחול: ברית מילה לבנים ביום השמיני שלאחר הלידה. ברית מילה

המשיכי לקרוא »

זבד הבת

אמרה יהודית עממית מספרת כי בכל השמחות המשפחתיות שיש ליהדות להציע לנו, יש מישהו שבוכה: בברית המילה זה התינוק, בבר המצווה אלו ההורים ובחתונה זו הכלה. אבל יש רק שמחה אחת יוצאת מן הכלל: זבד הבת – בה, אפילו כלת השמחה שקטה ורגועה… זבת הבת, (או "בריתה" כפי שהיא מכונה

המשיכי לקרוא »

בין גידול פיקוס לגידול תינוקות

במשך תשעה חודשים ליוויתם אותו (או אותה) בציפייה דרוכה. הוא היה חלק אינטגרלי מגופהּ של אימו; ניזון מתזונתה ודמו הוליך אל איבריו המתהווים את נשימות חמצן החיים שלה. ברגע הלידה, לאחר שגופו היה כבר מוכן לצאת לחיים עצמאיים, הוא קיבל עוד תוספת נכבדה, אחת ומיוחדת, שהפכה אותו לבן אדם: נשמה.

המשיכי לקרוא »

מאות בתי חב"ד ברחבי הארץ מקיימים פעילות קבועה של תורה, תפילה וחסד. בעת החירום הזו, שליחי חב"ד מתגברים עוד יותר את היקף הפעילות. בתרומה כספית שלכם, נוכל להגדיל ולהרחיב את הפעילות, וביחד לעשות הרבה יותר טוב.

כאן תוכלו להקדיש שיעור תורה, תפילה או פעילות חסד – לזכות חיילי צה"ל, לרפואת הפצועים, לשלום החטופים, לעילוי נשמת הנופלים ולניצחון עם ישראל.

התרומה מוכרת לצרכי מס (סעיף 46)

כתבו מילות פרידה וזיכרון, וספרו על מצווה או מעשה טוב שתעשו לעילוי הנשמה

הנה כמה המלצות למעשים טובים שתוכלו לקבל על עצמכם לעשות לעילוי הנשמה:
להדליק נרות שבת, לומר מזמורי תהילים, לומר פרקי משנה, להניח תפילין, לומר ברכות השחר, לערוך הפרשת חלה, לרכוש אות בספר התורה, להכשיר את המטבח, להתקין או לבדוק מזוזות

נהדר!

יש לנו גם ערכת קישוט שמוסיפה לאווירה

בערכה יש:

  • 5 כיפות
  • 10 שירוני חנוכה
  • אלמנטים לתלייה: סופגניה, חנוכיה, כד, סביבון
  • 10 חוברות "חג של אור"
  • שרשרת "חוגגים ביחד"

בעלות של 55 ש"ח

תודה לך על השיתוף!

עוד מעט התגובה תופיע בשמך בדף הזיכרון

דילוג לתוכן