בְּצַפְרָא דְשַׁבַּתָּא,
וַאֲזְמִין בָּהּ הַשְׁתָּא, עַתִּיקָא קַדִּישָׁא.
נְהוֹרֵיהּ יִשְׁרֵי בָהּ, בְּקִידוּשָׁא רַבָּא,
וּבְחַמְרָא טָבָא, דְּבֵהּ תֶּחֱדֵי נַפְשָׁא.
יְשַׁדֵּר לָן שׁוּפְרֵהּ, וְנֶחֱזֵי בִיקָרֵהּ,
וְיַחֲזֵי לָן סִתְרֵהּ, דְּאִתְאַמַּר בִּלְחִישָׁא.
יְגַלֵּי לָן טַעֲמֵי, דְּבִתְרֵיסַר נַהֲמֵי,
דְּאִינוּן אָת בִּשְׁמֵהּ, כְּפִילָא וּקְלִישָׁא.
צְרוֹרָא דִלְעֵילָא, דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא,
וְיִתְרַבֵּי חֵילָא, וְתִיסַק עַד רֵישָׁא.
חֲדוּ חַצְדֵּי חַקְלָא, בְּדִבּוּר וּבְקָלָא,
וּמַלְלוּ מִלָּה, מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא.
קֳדָם רִבּוֹן עָלְמִין, בְּמִלִּין סְתִימִין,
תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין, וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא.
לְעַטֵּר פְּתוֹרָא, בְּרָזָא יַקִּירָא,
עֲמִיקָא וּטְמִירָא, וְלָאו מִילְּתָא אַוְשָׁא.
וְאִלֵּין מִלַּיָּא, יְהוֹן לִרְקִיעַיָּא,
וְתַמָּן מָאן שַׁרְיָא, הֲלָא הַהוּא שִׁמְשָׁא.
רְבוּ יַתִּיר יַסְגֵּי, לְעֵילָא מִן דַּרְגֵּהּ,
וְיִסַּב בַּת זוּגֵהּ, דַּהֲוַת פְּרִישָׁא.
על פי הקבלה, בארוחות השבת מתארחת השכינה הקדושה. במקביל למה שקורה סביב שולחן השבת, ישנה גם התרחשות שמיימית רוחנית. בספר הזוהר כתוב שמי שעורך את סעודות השבת ניצל מהגיהינום, ומהתלאות והסבל בעידן שלפני בוא הגאולה.
על בסיס זה חיבר המקובל רבי יצחק לוריא אשכנזי, המפורסם בשם האר"י הקדוש – גדול מקובלי צפת במאה השש עשרה – סדרה של שלוש זמירות, אחת לכל אחת מסעודות השבת. הפיוטים כתובים בארמית, השפה שבה נכתב גם ספר הזוהר. פיוטים אלו הם מהיצירות הבודדות שהאר"י כתב בעצמו.
"אסדר לסעודתא" היא הזמירה לסעודת יום השבת. השיר כתוב בשפה קבלית מוצפנת, והוא מתאר את סודות הקבלה לקידוש ולארוחה בבוקר השבת.
הפיוט מורכב מבתים בני ארבע צלעות. שלוש הצלעות הראשונות בכל בית מתחרזות זו עם זו, והצלעות האחרונות של כל הבתים מתחרזות כולן יחד. האר"י חתם את שמו על היצירה בשיטת האקרוסטיכון: האותיות הראשונות של כל הבתים מרכיבות יחד את המילים "אני יצחק לוריא".
בראש חודש אייר תשט"ז (11 באפריל 1956) אירע פיגוע רצחני בכפר חב"ד. מחבלים שהסתננו מירדן חדרו לבית הספר למלאכה, ורצחו ביריות מדריך וארבעה חניכים בעיצומה של תפילה. התמונות מהפיגוע, בהן נראו סידורי תפילה מוכתמים בדם, הופצו ברחבי העולם וגרמו להלם וזעזוע.
כפר חב"ד הוכה בטראומה. החסידים תושבי היישוב הצעיר היו אבלים והמומים. הרבי ביקש לנחם ולחזק אותם ואת כל יושבי הארץ. הרבי קרא לקום מהשבר בכוחות מחודשים ולפתוח בתנופה מחודשת של צמיחה ועשייה. הרבי גם שלח קבוצת שלוחים צעירים להעלאת המורל והמוטיבציה של החסידים.
בהתוועדות שנערכה בשבת שקדמה לשיגור השלוחים לארץ, הרבי לימד את ניגון "אסדר לסעודתא". "הלוואי", אמר הרבי, "שהניגון עם מילותיו של האר"י הקדוש יעניקו לשלוחים את הכוחות להגשים את שליחותם הקדושה".
"הניגון המובא כאן מביא שמחת הנפש ועליצות הלב, ניגון שמחה המושר בהתרחבות הלב" ספר הניגונים
על פי הקבלה, בארוחות השבת מתארחת השכינה הקדושה. במקביל למה שקורה סביב שולחן השבת, ישנה גם התרחשות שמיימית רוחנית. בספר הזוהר כתוב שמי שעורך את סעודות השבת ניצל מהגיהינום, ומהתלאות והסבל בעידן שלפני בוא הגאולה.
על בסיס זה חיבר המקובל רבי יצחק לוריא אשכנזי, המפורסם בשם האר"י הקדוש – גדול מקובלי צפת במאה השש עשרה – סדרה של שלוש זמירות, אחת לכל אחת מסעודות השבת. הפיוטים כתובים בארמית, השפה שבה נכתב גם ספר הזוהר. פיוטים אלו הם מהיצירות הבודדות שהאר"י כתב בעצמו.
"אסדר לסעודתא" היא הזמירה לסעודת יום השבת. השיר כתוב בשפה קבלית מוצפנת, והוא מתאר את סודות הקבלה לקידוש ולארוחה בבוקר השבת.
הפיוט מורכב מבתים בני ארבע צלעות. שלוש הצלעות הראשונות בכל בית מתחרזות זו עם זו, והצלעות האחרונות של כל הבתים מתחרזות כולן יחד. האר"י חתם את שמו על היצירה בשיטת האקרוסטיכון: האותיות הראשונות של כל הבתים מרכיבות יחד את המילים "אני יצחק לוריא".
בראש חודש אייר תשט"ז (11 באפריל 1956) אירע פיגוע רצחני בכפר חב"ד. מחבלים שהסתננו מירדן חדרו לבית הספר למלאכה, ורצחו ביריות מדריך וארבעה חניכים בעיצומה של תפילה. התמונות מהפיגוע, בהן נראו סידורי תפילה מוכתמים בדם, הופצו ברחבי העולם וגרמו להלם וזעזוע.
כפר חב"ד הוכה בטראומה. החסידים תושבי היישוב הצעיר היו אבלים והמומים. הרבי ביקש לנחם ולחזק אותם ואת כל יושבי הארץ. הרבי קרא לקום מהשבר בכוחות מחודשים ולפתוח בתנופה מחודשת של צמיחה ועשייה. הרבי גם שלח קבוצת שלוחים צעירים להעלאת המורל והמוטיבציה של החסידים.
בהתוועדות שנערכה בשבת שקדמה לשיגור השלוחים לארץ, הרבי לימד את ניגון "אסדר לסעודתא". "הלוואי", אמר הרבי, "שהניגון עם מילותיו של האר"י הקדוש יעניקו לשלוחים את הכוחות להגשים את שליחותם הקדושה".
מאות בתי חב"ד ברחבי הארץ מקיימים פעילות קבועה של תורה, תפילה וחסד. בעת החירום הזו, שליחי חב"ד מתגברים עוד יותר את היקף הפעילות. בתרומה כספית שלכם, נוכל להגדיל ולהרחיב את הפעילות, וביחד לעשות הרבה יותר טוב.
כאן תוכלו להקדיש שיעור תורה, תפילה או פעילות חסד – לזכות חיילי צה"ל, לרפואת הפצועים, לשלום החטופים, לעילוי נשמת הנופלים ולניצחון עם ישראל.
התרומה מוכרת לצרכי מס (סעיף 46)
בערכה יש:
בעלות של 55 ש"ח